HEM [Bakat Murid - Kokurikulum l Kesenian]

 
HAL EHWAL MURID [BAKAT MURID - Kokurikulum l Kesenian]
................................................................................................
Garis Panduan Pelaksanaan Aktiviti Sukan dan Kokurikulum - KPM

Garis Panduan Pelaksanaan Aktiviti Sukan dan Kokurikulum ini disediakan sebagai rujukan dan panduan kepada pentadbir serta guru di sekolah rendah, sekolah menengah, Kolej Vokasional dan Kolej Tingkatan Enam di bawah Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) serta Institusi Pendidikan Swasta (IPS) yang berdaftar dengan KPM.
Garis Panduan ini hendaklah dibaca bersama-sama dengan:
:> Garis Panduan Pengurusan Pembukaan Semula Sekolah Kementerian Pendidikan Malaysia (rujukan Surat Siaran Kementerian Pendidikan Malaysia Bilangan 5 Tahun 2020 bertarikh 4 Jun 2020)...
.......................................................................................................................................................................................
Buku Panduan Pengurusan Aktiviti Kokurikulum Sekolah Rendah Dan Sekolah Menengah
Aktiviti kokurikulum adalah sebahagian daripada kurikulum sekolah, dan setiap murid harus melibatkan diri. Aktiviti ini boleh dijalankan di dalam dan di luar bilik darjah, mengikut kesesuaian sesuatu aktiviti. Dengan andaian bahawa murid-murid tidak mendapat pengalaman tertentu di bilik darjah, maka aktiviti kokurikulum dapat menyediakan pelbagai pengetahuan dan pengalaman untuk perkembangan mental, minat, bakat, jasmani, rohani dan pembentukan nilai-nilai estetika serta sosial yang positif.
Sebagai satu bidang pendidikan, penglibatan semua murid dan anggota masyarakat adalah perlu, berasaskan kepada anggapan bahawa:
:> Semua murid harus mempunyai keseimbangan antara perkembangan mental (akademik) dengan perkembangan sahsiah yang bersepadu (sosial, jasmani dan rohani)...
Sila Klik versi lengkap [ pdf atau e-book]
.......................................................................................................................................................................................
Elemen KBAT Dalam Kokurikulum
Buku Perincian KBAT dalam Kokurikulum menerangkan mengenai pelaksanaan elemen KBAT dalam kokurikulum dengan menggunakan pendekatan penyelesaian masalah lima langkah dan contoh aktiviti yang boleh dilaksanakan. Penerapan elemen KBAT dalam aktiviti kokurikulum tercapai apabila murid telah melalui pengalaman pembelajaran yang bermakna melalui proses penyelesaian masalah yang telah dikenal pasti. Hasil tugasan atau projek yang dihasilkan akan menghasilkan kemenjadian murid yang berupaya mengaplikasikan pengetahuan, kemahiran dan nilai dalam membuat penaakulan dan refleksi bagi menyelesaikan masalah, membuat keputusan, berinovasi dan berupaya mencipta sesuatu.
Sila Klik versi lengkap [ pdf atau eBook
.......................................................................................................................................................................................
Cabaran Kepimpinan Kokurikulum
DOMAIN KEPIMPINAN 
• DOMAIN KONSEPSUAL
• DOMAIN KEFUNGSIAN
• DOMAIN “INTER­PERSONAL”
• DOMAIN PROGRAMATIK
• KEMAHIRAN ASAS PEGURUSAN 
“I  have  never  seen  a  good  school  with  a poor  principal or  a poor  school  with  a good  principal.  I have  seen  unsuccesful  school  turned  around  into successful ones and,  regrettably,  outstanding schools  slide  rapidly  into  decline.  In  each  case  the  rise  or  fall  could  readily  be  traced  to  the quality of the principal” 
President New York Times
Oleh: 
Prof. Madya Dr. Sharifah Meriam bt. Syed Akil 
Timbalan Dekan Fakulti Pendidikan 
UNISEL 
(Universiti Industri Selangor)
Sila Klik versi lengkap [ pdf ] 
.......................................................................................................................................................................................
INTIPATI TERSIRAT DALAM SKOP DAN PERANAN GURU PENOLONG KANAN KOKURIKULUM
Pendidikan dan aktiviti kokurikulum adalah berkait rapat kerana ia menentukan corak serta mutu kehidupan individu. Pendidikan yang utuh dan baik akan melahirkan manusia dan juga bangsa yang kuat dan mulia. Oleh itu, pendidikan harus berfungsi untuk menghuraikan segala persoalan diri manusia supaya dapat mengenali dan memahami dirinya. Untuk menggarap hakikat manusia atau insan dengan cukupnya, konsep asas dalam Falsafah Pendidikan harus merujuk kepada ontologi (teori kejadian), epistemologi (teori ilmu) dan axiologi (teori nilai). 
Oleh:
Wan Shamsudin bin Wan Mohd Salleh
Saufi bin Abd. Manaf
Institut Aminuddin Baki
Kementerian Pelajaran Malaysia
Sri layang, Genting Highlands

Sila Klik versi lengkap [ pdf ] 
.......................................................................................................................................................................................


















BILANGAN SEKOLAH PPDSPT

JENIS SEKOLAH

 

JUMLAH

Kolej Vokasional

:

1

SM Sains [SBP]

:

1

SMK

:

23

SMA [SABK]

:

5

SMJK

:

1

SK

:

32

SKPK

:

1

SRA [SABK]

:

1

SJKC

:

16

SJKT

:

6


Waktu Solat

Detik Waktu

Time in George Town: 13:18:46
Saturday, April 5, 2025, week 14
Sunrise: 07:15 Sunset: 19:28
Day length: 12h 14m